Harry Potter: Quidditch spillets regler

Du tror måske at quidditch er en fiktiv sportsgren, der udelukkende hører hjemme på det store lærred. Hvis dette er tilfældet, så er du bestemt ikke den eneste. Når dette så er sagt, så har quidditch i dag faktisk bevæget sig udenfor Harry Potter opdigtede univers, og dyrkes nu af børn og unge i hele verden – og nu også i Danmark. Quidditch er nemlig et rigtigt spil med dets egne unikke quidditch regler, og disse regler vil vi derfor i det følgende dykke lidt nærmere ned i.

1. De fysiske rammer for spillet

Ifølge de gængse quidditch regler, så skal spillet spilles på et fladt område på 10 x 20 meter med 3 spande eller ringe i hver ende af banen – samt 4 hjørnespande i hvert hjørne af banen. Hvert hold stiller herefter op med 9 spillere, så det samlede antal quidditch spillere er på 18 spillere sammensat af:

  • 1 målmand pr. hold.
  • 3-6 angribere pr. hold.
  • 2 baskere pr. hold.
  • 2 smashere pr. hold.
  • 1 søger pr. hold.

Hvert eneste quidditch spil skal spilles er inddelt i 2 kampe af 10 minutters varighed. Og når det kommer til de bolde der spilles med, så kræver de generelle quidditch regler at der spilles med 1 stk. rød bold kaldet tromleren, 2 tennisbolde kaldet smasherbolde samt 1 mindre hoppebold til de gyldne lyn – når det gyldne lyn fanges er kampen vundet. Udover de påkrævede bolde, så kræver quidditch desuden 4 boldtræ, 1 stopur, 1 fløjte samt selvfølgelig en blok papir inklusive en blyant/kuglepen.

2. De forskellige spilleres roller

Ifølge de officielle quidditch regler, så opfylder de forskellige spilere de følgende roller:

  • Målmanden: skal selvfølgelig forhindre at der bliver scoret i de 3 ringe/spande fra de angribende tromlere.
  • Angribere: angriberne er sammensat af 1 angribende holdkaptajn og 2 angribere, der står for at score målene.
  • Baskere: Baskere har ansvaret for at ingen af de 2 smasherbolde rammer deres holdkammerater, samt eliminere modspillere med selvsamme smasherbold og ovennævnte bat. Målmanden er den eneste der ikke må rammes af smasherbolden – undtagen når tromleren er tæt på målringene.
  • Søgeren: Er også angriber, men tillige den eneste, der må forsøge at fange det gyldne lyn. Spillet slutter, når en af søgerne har fanget det gyldne lyn.
  • Smashere: som navnet antyder, så er det smashernes opgave at eliminere modspillere med smasherbolden – alt samme og udelukkende fra sidelinjen.
  • Dommerne: quidditch spilles med 3 dommere.
  • Lyndommerne: Lyndommerne s rolle er at kaste det gyldne lyn på tværs af banen.

Ifølge de generelle quidditch regler, så starter spillet når dommeren kaster tromlerbolden ind på banen. Hvert mål giver holdet 10 point.

3. Quidditch fejl

De officielle quidditch regler er smækfyldt med mulige fejl – faktisk hele 717 af slagsen. Hvis en af de mange fejl dømmes, så vil modstanderne nu få et straffekast. Straffekastet foregår ved at en af holdets angribere forsøger at score et mål med tromlerbolden fra en kort afstand. Det er nu målmandens opgave at forhindre målet.

4. Afslutningen på spillet

Et quidditch spil slutter når det gyldne lyn fanges af en af de 2 søgere på de respektive hold. Det vindende hold modtager nu 150 point, og det hold der ved spillets afslutning har flest point bliver kåret som vinder.